Інтернет-конференції НУБіП України, ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ РОЗРОБКИ КОМП’ЮТЕРНИХ СИСТЕМ '2025

Розмір шрифту: 
ПЛАТФОРМА ДЛЯ ОРЕНДИ ЕКО‑ДРУЖНІХ АВТОМОБІЛІВ
Євгеній Антіков

Остання редакція: 21-04-2025

Тези доповіді


Сегмент спільного користування транспортом швидко еволюціонує завдяки зростанню екосвідомості та розвитку електромобільності. У містах збільшується попит на короткострокову оренду електро‑ й гібридних авто як альтернативу приватним машинам та громадському транспорту. Метою роботи є розроблення та дослідження веб‑платформи, що забезпечує повний цикл оренди еко‑дружніх автомобілів – від пошуку до безпечної оплати й формування рейтингу.

Головна мета – спроєктувати програмний продукт, який:

  • мінімізує бар’єри доступу до «зеленої» мобільності;

  • інтегрує екологічні показники авто у процес прийняття рішення користувачем;

  • гарантує надійну обробку транзакцій при масштабованому навантаженні.

Для досягнення мети поставлено завдання проаналізувати бізнес‑модель (рис. 1), сформулювати функціональні й нефункціональні вимоги, визначити акторів та їх use‑case‑сценарії, а також спроектувати сервіс‑орієнтовану архітектуру платформи.

Рис. 1 Business model canvas

Методологічною основою слугує каскадний підхід з ітеративним уточненням вимог. З метою аналізу функціоналу системи було виділено функціональні та нефункціональні вимоги, наприклад: перегляд доступних автомобілів, фільтри для пошуку автомобілів, рейтинг автомобілів та водіїв, календар доступності автомобілів, інтеграція з навігаційними сервісами, тощо.

Кожна з вимог була описана за допомогою User story, а аналіз користувацьких історій на базі критеріїв INVEST забезпечив незалежність та тестованість кожного інкременту. Так, наприклад, для вимоги рейтинг автомобілів та водіїв вона виглядає наступним чином: As a користувач I want залишити рейтинг для автомобіля та водія In order to допомогти майбутнім користувачам прийняти обґрунтовані рішення.

Acceptance Criteria: Working: Я повинен мати можливість оцінити автомобіль від 1 до 5 зірок після завершення оренди. And: Я також повинен мати можливість залишити коментар про досвід. Or: Я повинен отримати повідомлення, що рейтинг успішно надіслано. When: Я завершую період оренди та повертаю автомобіль. And: Мене запрошують оцінити автомобіль та водія. Then: Мій рейтинг та відгук повинні бути записані та доступні для інших користувачів.

Оцінка за критерієм INVEST: I (Independent): User Story щодо рейтингу автомобілів є незалежною, оскільки ця функція може бути реалізована без взаємодії з іншими частинами платформи. N (Negotiable): Можна обговорювати додаткові функції рейтингу, такі як можливість коментувати водіїв чи автомобілі. V (Valuable): Рейтинг є цінним для користувачів, оскільки допомагає вибрати найбільш підходящі автомобілі та водіїв на основі досвіду попередніх користувачів. E (Estimable): Це оцінювана історія, оскільки додавання рейтингу є відносно простим і швидким завданням. S (Small): Рейтинг можна реалізувати за один спринт, оскільки це специфічна, невелика частина системи. T (Testable): Тестування можливо, оскільки можна перевірити правильність функціонування системи рейтингів (чи можна оцінити водія/автомобіль, чи зберігаються дані).

Результати проектування та розробки:

1. Інформаційна архітектура. Реалізовано мікросервіси «Користувачі», «Флот», «Бронювання», «Платежі», що взаємодіють через брокер повідомлень RabbitMQ.

2. Функціональність. Платформа підтримує реєстрацію через OAuth 2.0, пошук авто з багато‑критеріальними фільтрами, бронювання з календарем доступності, інтегровану оплату (LiqPay/Stripe) та двосторонню систему відгуків.

3. Нефункціональні характеристики. Навантажувальне тестування підтвердило час відгуку ≤2 с при 1 000 RPS; коефіцієнт доступності 99,9 % забезпечується за рахунок кластеризації в Kubernetes.

4. Екологічний ефект. Розрахунок (1) для середнього міського пробігу 50 км/день показує скорочення викидів на 5,1 кг CO₂ за кожну добу оренди електромобіля замість бензинового авто класу B.

5. Бізнес‑показники. Окупність MVP досягається при флоті 40 авто та середньому завантаженні 65 %, що підтверджується моделюванням парку у System Dynamics.