Інтернет-конференції НУБіП України, ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ РОЗРОБКИ КОМП’ЮТЕРНИХ СИСТЕМ '2023

Розмір шрифту: 
Сутність системи комунікації студента та закладу вищої освіти
Ярослав Юрійович Понзель

Остання редакція: 24-04-2023

Тези доповіді


Цифровізація всіх аспектів людської діяльності невпинно збільшується з кожним днем. З розвитком технологій людство отримало змогу покращувати якість свого життя, комфорт отримання послуг та виконання своїх обов’язків. Постійно удосконалюються та пришвидшуються процеси виконання задач. Розроблюються нові алгоритми або покращуються вже існуюючі. Але в той же час досі можна знайти сфери людської діяльності, які є несправедливо обділеними в плані цифровізації. В даному випадку такою галуззю виступає навчальний процес, а особливо та частина, яка стосується комунікації між студентом та вищим навчальним закладом. І хоча в Україні в окремих університетах потроху з’являються застосунки, які вирішують певну проблему в цій сфері, однак вони тільки почали свій життєвий цикл і є доволі сирими в плані коду, можливостей та пропрацьованості.

В той же самий час, у зарубіжних навчальних закладах вже давно застосовують дану практику і мають свої застосунки. Подекуди, провідні заклади, мають, навіть,  по декілька застосунків для кожної окремої функції університету.

Однак, думаю, що найбільшою проблемою наших навчальних закладів є не занадто повільний розвиток і впровадження своїх застосунків, а те, що кожний працює над своїм проектом окремо. В такому випадку, кожний розробник пише схожі програмні модулі, схожий інтерфейс користувача та бізнес-логіку, адже процеси в укрїнських вищих закладах є майже одинаковими по своєму логічному навантаженню і тільки подекуди відрізняються певними тонкощами.

Тому, на мою думку, оптимальним рішенням було б взяти концепцію CRM-системи[1] і зробити єдину таку систему для всіх навчальних закладів, де були б готові базові компоненти логіки, користувацького інтерфейсу, логування, сервісами управління прав, механізмами авторизації, документообігу та логікою спілкування із зовнішніми застосунками для комунікації. Маючи таку систему, розробники могли б на її базі створити унікальний застосунок, який би конкретизувався на спецефічних задачах конкретного навчального закладу. Завдяки наявним готовим рішенням, розробка застосунку від початку роботи до готового первинного базового функціоналу, займала б в рази менше часу, ніж написання все із нуля. Така програма мала б мінімальну кількість помилок, якщо порівнювати її із тою, що розроблялась із нуля. Також це б полегшило найм працівників для роботи з цією системою та їх час для навчання, в тому випадку, коли б нові кадри переходили б з інших закладів. Адже, не довелось би витрачати багато часу на пояснення логіки роботи системи, її нюанси та можливі проблеми. Людина, яка раніша працювала із даною системою, але у іншому університеті, без проблем почне роботу за короткий проміждок часу, адже вона зтикалась із нею раніше. До того ж, мотивація добре вивчити дану систему була б на вищому рівні через те, що працівник знав би що все що він вивчить зараз, при зміні роботи, йому також знадобиться, а не у випадку із локальним функціоналом, який він в іншому місці ніколи не побачить. Єдине, що для нього може бути новим, то це користувацькі сутності та зв’язки між ними, але володіючи знаннями про базову філософію системи, він без проблем їх освоїть в короткі терміни.

Однак, не слід відкидати варіант, що у певних вищих навчальних закладах логіка внітрішніх процесів може бути налаштована геть по-іншому, що, здавалось би, завадить впровадженню нашої CRM-системи в університет. Однак, найкраще рішення тут буде саме впровадити нашу систему саме в такий заклад. Це допоможе налагодити процеси та стандартизувати їх відповідно до інших вузів, що є безсумнівним плюсом в плані менеджментту університетів. В такому випадку і працівникам університету легко призвичаїтися до системи в разі зміни місця роботи, студентам не складе проблем в розумінні як функціонує навчальний заклад при зміні університету, а вищим посадовцям розгледіти проблеми менеджменту та процесів в університетах, так як всі вони будуть схожі, а отже не потрібно розбиратися в кожному окремому випадку, а тільки знайти одне дієве рішення для всіх закладів.

Також, черговою перевагою застосування єдиної CRM-системи для всіх навчальни закладів, є швидки старт та здешевлення розробки функціоналу. В той час, коли провідні навчальні закладі витрачають величезні ресурси на розробку застосунків для своїх потреб, то українські університети могли б просто отримувати цей функціонал разом із системою. Все, що їм залишалось б зробити, це під’єднати цю логіку таким чином, щоб вона задовільнала їх потреби. Таким чином, наші навчальні заклади могли б швидко вийти на високий рівень розвитку цифрової комунікації, за рахунок спільних зусиль по розробці єдиного продукту, в той час, як зарубіжні заклади просувалися б значно повільніше через роздільні зусилля над однією і тією ж проблематикою.

Черговим плюсом нашої CRM-системи була не тільки внутрішня комунікація, але і зовнішня також. Таким чином, в ній можна було б розробити стандартизовані протоколи комунікації між закладами, обмін документами, оголошеннями та спілкуванням. Впровадження функціоналу архівування та історії даних процесів, забезпечело б їх збереження в тривалій часовій перспективі. Університети могли б в декілька кліків збирати студентів на відкриті лекції, на гуртки.

З даною CRM-системою освітні процес також би став все краще і відкритіше, адже дозволи би проводити анонімні опитування студентів по будь-якій тематиці, а також збирати відгуки та пропозиції в будь-якому аспекті. Держслужбовці напряму отримували б відгук про роботу навчального закладу і таким чином студентів би ніколи більше не стримував страх перед викладачем, щоб порушити певне проблемне питання.

Для ідей реалізацій потрібно брати найкращі CRM-системи сучасності, так як саме там можна знайти відповіді на численні проблеми, які можуть виникнути при розробці нашої системи. Однак, вони можуть слугувати тільки як вдалий приклад і аж ніяк не як полотно для копіювання, адже галузь, над якою ми ведемо роботи, є специфічною та потребує власного творчого креативу та ідей.

Також варто звернути увагу на українську CRM-систему Creatio[2], яка і є одна із лідерів світового ринку. Зробити на ній акцент нам необхідно через те, що певні функціональні можливості, які мають таку ж поведінку, яка потрібна нам, вони вже мають[3], але ця система буде ще корисної в тому плані, що вона розроблювалась перш за все для українських компаній, завдяки чому логіка певних процесів є сцефічною саме під наш український ринок. І хоча компанія, яка розробляє дану систему, взяла курс на глобалізацію та англійський ринок, це також є плюсом для нас,  адже зараз українські вищі навчальні заклади також взяли такий курс, що допоможе нам і в цьому аспекті знайти певні ідеї для натхнення.