Інтернет-конференції НУБіП України, ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ РОЗРОБКИ КОМП’ЮТЕРНИХ СИСТЕМ '2021

Розмір шрифту: 
ІНФОРМАЦІЙНА СИСТЕМА ОБЛІКУ ВІДВІДУВАННЯ ЗАНЯТЬ ТА УСПІШНОСТІ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
Богдан Валерійович Юхненко

Остання редакція: 27-04-2021

Тези доповіді


Протягом останнього десятиріччя в сфері освіти спостерігається все більш активне використання комп’ютерних технологій, здатних модифікувати традиційне представлення навчальної інформації і надати засоби проведення контролю та оцінювання результатів навчання. Комп'ютеризація освітнього процесу підвищує ефективність навчання в цілому. Новітні інформаційні технології відкривають великі освітні можливості не тільки перед викладачами, а й перед учнями різного віку. Технічні засоби, які сьогодні активно використовуються в навчанні, підвищують інтерес учнів, сприяють розвитку творчих здібностей, роблять освітній процес більш продуктивним.

Контроль за успішністю учнів є дуже важливим, тому що на основі виставлених оцінок, які учень отримує протягом навчання, формуються документи, такі як табель або додаток до атестату. Ці документи підтверджують певний рівень знання учнем того чи іншого предмету, і надають можливість перейти до наступного класу, якщо це табель, або вступити до вищого навчального закладу на основі додатку до атестату.

Слід зазначити, що впровадження нових освітніх технологій в процес навчання недостатньо. Необхідна розробка програм, які передбачають використання інформаційних технологій протягом усього навчання. Таким чином, очевидно, що темпи розвитку комп'ютерної техніки випереджають рішення проблем, пов'язаних з її експлуатацією.

Існує ціла низка факторів, внаслідок яких комп'ютер не здатний замінити педагога. Серед них можна виділити такі:

-        комп'ютер не може здійснювати виховну функцію в процесі заняття.

-        при роботі з технікою в учнів не розвиваються комунікативні здібності.

-        комп'ютер не здатний зрозуміти думки учнів і вибудувати з ними спілкування, схоже на спілкування вчителя з учнем, людини з людиною.

З огляду на вищевикладене, слід зазначити, що на даний момент інформаційні технології не можуть виступати в ролі викладача, їх варто розглядати як ефективний засіб допомоги в засвоєнні матеріалу в процесі навчання.

Метою створення інформаційної системи обліку відвідування занять та успішності учнів середньої загальноосвітньої школи є: автоматизація управління процесом оцінювання та обліку відвідуваності учнів, автоматизація внесення даних за допомогою комп’ютера та без використання зайвих пристроїв і журналів, створення адміністративної панелі, яка дозволяє управляти даними навчального процесу закладу, друк звітів, що стосуються відвідуваності та успішності учнів, можливість обліку відвідування занять та успішності учнів з любої точки світу при наявності інтернет-з’єднання. До основних задач, які вирішуватиме система, слід віднести:

-        організацію ефективної комунікації і роботи з учнями, вчителями та батьками;

-        організацію для батьків можливості контролювати успішність і домашні завдання учня, бути на постійному зв’язку з класним керівником і іншими викладачами, адміністрацією школи;

-        створення єдиної інформаційної бази електронних навчальних посібників, організація консультаційних форумів з предметів і гуртків за інтересами у віртуальному просторі;

-        формалізація і автоматизація процесів контролю знань і рейтингу учнів, ведення обліку відвідування та успішності учнів;

-        забезпечення можливості дистанційного навчання і введення елементів дистанційного навчання в навчальний процес.

Організаційна структура програмного забезпечення має на меті визначення архітектури подальшої системи і опис взаємодії всіх частин програмного забезпечення між собою.

Для даного проекту було обрано саме клієнт-серверну архітектуру з використанням патерну MVC (Model-View-Controller), оскільки це в першу чергу web-орієнтована система, яка повинна мати 2 частини – клієнт та сервер.

Що стосується патерну, то MVC виділяє 3 модулі:

View (представлення) – в даному випадку це вся клієнтська частина, яка окрім відображення і отримання даних більш ніякої роботи не виконує;

Controller (контролер) – це модуль, який виконує практично всю бізнес-логіку системи;

Model (модель) – це модуль, який відповідає за взаємодію між контролерами і інформаційною системою.

Практична цінність роботи полягає в розробці системи, яка забезпечить максимальну результативність при фіксації відвідування занять та успішності учнів середньої загальноосвітньої школи. Мінімізація витрат часу для виконання цих завдань забезпечить високу ефективність та професіоналізм кожного з вчителів.

До основних переваг застосування такої системи можна віднести наступні.

  1. Багатофункціональність. Система поєднує в собі функції електронного журналу, автоматичної звітності, особистого кабінету учня, тестування - в одному програмному пакеті.
  2. Простота використання. Для роботи з системою не потрібно мати ніяких спеціальних навичок, окрім базового рівня роботи з ПК. Інтуїтивно зрозумілий інтерфейс дозволяє працювати в системі легко та швидко.
  3. Електронний журнал. Використання електронного журналу надає значні переваги, такі як можливість автоматичного генерування звітів про успішність, доступність 24/7 з будь-якого пристрою, приєднаного до мережі Інтернет. Існує можливість друкувати журнал успішності класу відповідно з Державним стандартом.
  4. Автоматична звітність. Система дозволяє формувати основні типи звітів, передбачені для навчальних закладів, такі як оперативні та підсумкові відомості успішності, журнал обліку відвідування занять, журнал замін та інші документи. Всі вони доступні як для перегляду в системі, так і для друку.
  5. Кабінет учня. Учні та їх батьки завжди матимуть доступ до актуальної інформації щодо розкладу занять та замін, домашніх завдань, оцінок тощо. Крім того, вони мають змогу отримати оперативні графіки успішності та статистики відвідування навчального закладу.

Таким чином, інформаційна система обліку відвідування занять та успішності учнів середньої загальноосвітньої школи не тільки підвищує рівень навчальних досягнень учнів, але робить шкільне життя цікавим та насиченим. Вона дає можливість адміністрації навчального закладу використовувати сучасні технології в навчальному процесі, постійно підтримувати інтерес учнів до навчання, перебувати в постійному контакті з батьками.