Інтернет-конференції НУБіП України, VII Міжнародна науково-практична конференція молодих вчених «Інформаційні технології: економіка, техніка, освіта»

Розмір шрифту: 
ПРОЕКТУВАННЯ ГІБРИДНОГО ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ВНЗ
Тетяна Володимирівна Волошина

Остання редакція: 16-11-2016

Тези доповіді


Метою вищої освіти в галузі ІТ є надання якісних фундаментальних знань, які можуть слугувати міцною основою для побудови стрімко змінних комерційних ІТ-технологічних надбудов. Вищим навчальним закладам усього світу, їх викладачам і вченим часом нелегко встигнути за новими трендами, відстежувати зміни в комерційних технологіях компаній-вендорів. Перед університетською ІТ-освітою є два завдання, які допоможуть забезпечити належний рівень підготовки студентів ІТ-фаху, одне з них – створення навчального середовища, інше – постійне підвищення кваліфікації викладачів та залучення до організації навчання сертифіковані навчальні центри.

Під хмаро орієнтованим навчальним середовищем (ХОНС) Литвинова С.В. розуміє штучно побудовану систему,  що за допомогою хмарних  сервісів забезпечує навчальну мобільність, групову співпрацю педагогів та учнів для ефективного, безпечного досягнення дидактичних цілей [1].

На думку Глазунової О.Г. побудована на основі хмарних технологій інфраструктура дає можливість найбільш ефективно реалізувати сервіси, які має надавати інформаційно-освітній простір університету для забезпечення студентів навчальними ресурсами на сучасному рівні [2].

В Національному університеті біоресурсів і природокористування України для підготовки студентів спроектовано гібридне хмаро орієнтоване середовище, яке поєднує в собі внутрішні та зовнішні платформи.

Основними напрямами розвитку гібридного хмаро орієнтованого середовища ВНЗ є розвиток таких компонентів: просторово-семантичний (внутрішнє ІОС: «академічна» хмара університету, навчально-інформаційних портал; зовнішнє ІОС: Office 365, Microsoft Imagine Academy, Microsoft Azure, Academy Cisco, MOOCs, інтернет-ресурси); технологічний (зміст – електронні навчальні курси, автоматизована система ejudge, навчальні курси Microsoft Imagine Academy, Microsoft Virtual Academy, Academy Cisco; методика та організація навчального процесу – процеси управління ІОС університету, положення про навчальні лабораторії Microsoft Imagine Academy, Academy Cisco); інформаційно-компетентнісний (професійна та самоосвітня компетентності); комунікативний (змішане спілкування, face to face, колективна робота, онлайн комунікація).

Гібридне хмаро орієнтоване освітнє середовище, інтегрує в собі компоненти власної академічної хмари університету, такі як: електронні навчальні курси, електронні посібники та електронні варіанти друкованих посібників, відеоресурси, віртуальний робочий стіл та середовище для автоматизованої перевірки виконання завдань з програмування; компоненти академічних хмар Microsoft та Cisco та зовнішні хмарні сервіси.

Основним елементом даного середовища є електронний навчальний курс на базі CLMS-системи платформи Moodle (http://elearn.nubip.edu.ua/), в якому розміщують різні типи навчальних ресурсів. У студентів є можливість доступу на віртуальний робочий стіл студента через відповідні посилання у ресурсах для лабораторних або самостійних робіт курсу [3].

В електронно-освітнє середовище (ЕОС) університету інтегровано автоматизовану систему ejudge, завдяки якій стало можливим надавати студентам значну кількість завдань з програмування для самостійної роботи і при цьому забезпечувати автоматизовану перевірку їх виконання.

Для формування у майбутнього ІТ-фахівця професійних навичок та навичок soft skills значну роль відіграє використання зовнішніх академічних хмар, таких корпорацій, як Microsoft, Cisco, IBM тощо [4].

Студентам і викладачам відкрито доступ до хмарного сервісу Microsoft Office 365 (https://www.portal.office.com), який надає доступ до різних програм та послуг на основі платформи Microsoft Office. Для забезпечення студентів програмним забезпеченням отримано доступ до Microsoft Imagine (https://imagine.microsoft.com) програми корпорації Microsoft, що надає студентам безкоштовний доступ до інструментів проектування та розробки програмного забезпечення. Платформа Microsoft Azure (https://portal.azure.com/) надає можливість розробки, виконання програм і зберігання даних на серверах, розташованих в розподілених дата-центрах. Віртуальна академія Microsoft Virtual Academy (https://mva.microsoft.com/), освітній портал, де доступні інтерактивні навчальні курси з мов програмування, розробки додатків, Windows Server 2012, Windows 8, віртуалізація, розробка додатків для HTML5, Windows і Windows Phone, Microsoft Office 365, SQL Server, Azure і System Center та Microsoft Imagine Academy (https://imagineacademy.microsoft.com/?whr=default).

Курси мережевої академії Сisco дають можливість студентам ознайомитись із функціональними можливостями апаратних засобів і компонентами програмного забезпечення, будовою комп’ютерних мереж, ознайомитись з проблемами безпеки та методами їх вирішення, отримати навички збору та налаштування комп’ютера, встановлення операційних систем, програмного забезпечення, а також пошуку та усунення проблем, які пов’язані з апаратними та програмними засобами комп’ютера.

Ефективність використання такої гібридної хмари при підготовці студентів ІТ-спеціальностей перевірена у ході педагогічного експерименту, який засвідчив не лише зростання успішності (в середньому на 14%), а й розвиток soft skills, необхідних для кар’єрного успіху майбутніх ІТ-фахівців.

 

Використані джерела

  1. Литвинова С. Г. Поняття та основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи [Електронний ресурс] / С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. – 2014. – №2 (40). – С. 26–41 – Режим доступу:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756#.U2aW6IF_vzA. (13.11.2016).
  2. Глазунова О. Г. Принципи формування «академічної хмари» сучасного університету на основі відкритих програмних платформ / О. Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання. – Том 43, №5. – С. 174–188.
  3. Glazunova O. G. Types of academic internet-resources for it students' individual work management / O. G. Glazunova, T. V. Voloshy`na // Informacijni texnologiyi v osviti. – 2014. – Vy`p. 21. – S. 78-86
Olena G. Glazunova, Tetyana V. Voloshyna. Hybrid Cloud-Oriented Educational Environment for Training Future IT Specialists /  O. Glazunova, T. Voloshyna // Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications / Communications in Computer and Information Science / Volume 1614. - Springer. - Р. 157-167. Rezhym dostupu: http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_64.pdf