Інтернет-конференції НУБіП України, VIII МІЖНАРОДНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ МОЛОДИХ ВЧЕНИХ «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ЕКОНОМІКА, ТЕХНІКА, ОСВІТА»

Розмір шрифту: 
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВИЩІЙ ШКОЛІ: ПОГЛЯД СТУДЕНТА
Оксана Назарівна Шеліган

Остання редакція: 12-11-2017

Тези доповіді


УДК 378: 004

 

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВИЩІЙ ШКОЛІ: ПОГЛЯД СТУДЕНТА

О. Н. Шеліган, магістр з педагогіки вищої школи, Київський університет імені Бориса Грінченка,  науковий консультант – к.пед.н, доцент, О. Г. Кузьмінська, НУБіП України

На сьогоднішній день одним із стратегічно важливих напрямів в  системі вищої освіти України можна вважати організацію та впровадження електронної освіти, адже вона створює нові можливості для реалізації особистісного потенціалу майбутнього фахівця [1].

Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-науковій діяльності в умовах вишу [2] – один із основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, в якому головним рушієм прогресу є розвиток особистості [3].

Застосування ІКТ в освітньому процесі розглядається як один з найбільш перспективних напрямів підвищення якості освіти: ІКТ здійснюють активний вплив на процес навчання і виховання студентів, оскільки змінюють схему передачі знань і методи навчання. ІКТ застосовують в освітньому процесі вищої школи з певними цілями, серед яких можна виділити наступні:

- підвищення ефективності та якості процесу навчання;

- інтенсифікація процесу навчання;

- раціональне використання навчального часу;

- підвищення мотивації студентів;

- розвиток особистості студента;

- індивідуалізація навчання;

- розвиток навичок до самостійної роботи [4].

Існують різні способи застосування ІКТ в процесі навчання, а саме:

- забезпечення дистанційної форми навчання;

- забезпечення дослідницької, проективної діяльності студентів;

- створення презентацій навчального матеріалу;

- використання з метою організації додаткової та неформальної освіти;

- участь в Інтернет-конференціях, конкурсах, олімпіадах тощо;

- обговорення актуальних проблем, які виникають в процесі навчання, на різних форумах, у соціальних мережах;

- відбір і систематизація наукового матеріалу на носіях, які будуть знаходитись у відкритому доступі;

- участь в телекомунікаційних проектах.

Навряд чи сьогодні знайдеться студент чи викладач, котрий не має смартфона чи персонального комп’ютера. У вищій школі – це невід’ємні речі для освітнього процесу, який на сьогоднішній день повністю інформатизований. Саме ці пристрої надають змогу побудувати освітній процес оптимально та раціонально. Адже набагато легше працювати, коли ти маєш доступ до завдань з будь-якої точки світу. Впровадження ІКТ в освіту привело до появи дистанційної форми навчання, яка підтримується і у наших університетах. Курси на платформі Moodle дозволяють нам навчатись віддалено, що оптимізує навчальний час, індивідуалізує навчальний процес, і, до речі, підвищує його якість.

Такі додатки, як LearningApps (наприклад, завдання з курсу «Гендерна педагогіка» https://learningapps.org/display?v=pjthotgu217) – додаток для підтримки навчання з використанням інтерактивних модулів; PowToon (наприклад, https://www.powtoon.com/online-presentation/fe7Gpj1pbOd/?mode=presentation#/) – додаток для створення анімаційних роликів; ClassTools (наприклад, хронологія виникнення гендерної педагогіки http://www.classtools.net/widgets/timeline_4/PQxnQ.htm) – додаток для створення стрічок часу, аби передати хронологію подій, етапи створення певного продукту тощо; Coggle (наприклад, карта знань «Технологія дистанційного навчання» https://coggle.it/diagram/WdU5LjONpAABFEoY) – інструмент створення ментальних карт, за допомогою яких генеруються, візуалізуються, структуруються та класифікуються різні ідеї; Canva (наприклад, інфографіка, яка показує переваги неформального навчання https://www.canva.com/design/DACjJ8oSW7M/qBV4ekRiBL4tTImnDl14EQ/view?utm_content=DACjJ8oSW7M&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton) – додаток для графічного візуального подання інформації) розширюють наші кордони, тому що з їх допомогою значно полегшується процес навчання у вищій школі, а головне стає набагато цікавішим, тим самим мотивуючи студента. Усі ці додатки є засобами, які підтримують процес навчання. Не потрібно забувати і про форми навчальної діяльності та їх онлайн підтримки. Це можуть бути:

  • чат-заняття  - проводяться синхронно, тобто усі учасники мають одночасний доступ до чат;
  • веб-заняття - дистанційні заняття, конференції, семінари, ділові ігри, лабораторні роботи, практикуми і інші форми занять, що проводяться за допомогою засобів телекомунікацій і інших можливостей Інтернету;
  • е-конференції  - проводяться, як правило, на основі списків розсилки з використанням електронної пошти чи за запитами студенів (наприклад, з використання онлайн реєстрації). У форматі е-конференції теоретичні знання засвоюються студентами без додаткових зусиль, органічно вплітаючись в тренувальні вправи, а формування теоретичних і практичних навичок досягається в процесі систематичного вивчення матеріалів шляхом  перегляду відео з можливістю повторення  (у разі потреби).

Використання ІКТ у навчальному процесі може забезпечити передачу знань і доступ до різноманітної навчальної інформації нарівні, а іноді й інтенсивніше й ефективніше, ніж за традиційного навчання [5].

Отже, удосконалення та інтеграція ІКТ в освітній процес вищої школи призвів до змін та використання інноваційних методів навчання, які спрямовані на підтримку та заохочення студентів до самого процесу навчання і отримання необхідних знань [2]. Використання ІКТ студентом мотивує його до подальшої освіти, освіти протягом життя, замінює пасивне слухання викладача на інтерактивний процес отримання знань, розширюючи рамки лекцій та практичних занять.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бобрицька В.І. Основи інформаційної культури бакалаврів з  філології  : навч.-метод. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.]  / В.І.  Бобрицька, О.М.  Глушак.  — Полтава  : Поліграфічний центр «Скайтек», 2014. —С. 1–2.
  2. Воропай Н. Роль інформаційно-комунікаційних технологій в організації навчально-виховного процесу вищої школи // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://www.kspu.edu/FileDownload.ashx?id=93608d9e-2b95-45a1-8df4-82bb0961ed46
  3. Інформаційні та комунікаційні технології у школі // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://progres.in.ua/rozvyt/suspil/11-iktvshkoli.html
  4. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103
  5. Цимбал О. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес // Електронний ресурс. – Режим доступу:  http://licey-cv.com/metodichna-rabota/krashh-napraczyuvannya-pk/643-vprovadzhennya-nformaczjno-komunkaczjnix-texnologj-u-navchalnij-proczes-vipuskna-robota

 

ICT IN HIGH SCHOOL

O. Shelihan, O.Kuzminska

In the article, the authors describe the definition of information and communication technologies, their application in higher education, the methods and purposes of their use. There is also a list of some applications for students and teachers that can be used in the educational process.

Keywords: education, educational process, information and communication technologies