Інтернет-конференції НУБіП України, VIII МІЖНАРОДНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ МОЛОДИХ ВЧЕНИХ «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ЕКОНОМІКА, ТЕХНІКА, ОСВІТА»

Розмір шрифту: 
ЗНАЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПЕРЕВАГИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ
Любов Анатоліївна Матвійчук

Остання редакція: 12-11-2017

Тези доповіді


УДК 378.147

ЗНАЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПЕРЕВАГИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

 

Матвійчук Л.А., викладач економічних дисциплін, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист

Відокремлений структурний підрозділ «Рівненський коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України»,  м. Рівне, Україна

 

Постановка проблеми. Одним із важливих напрямків розвитку інформатизації освіти є нові комп’ютерні технології. Інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання, зворотний зв'язок – помітні переваги цих технологій, котрі зумовили необхідність їх застосування у різних галузях людської діяльності, насамперед у тих, які пов'язані з освітою та професійною підготовкою.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженням питання ефективності інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі присвячені дослідження таких науковців, як В.Ю. Биков, Я.В. Булахова, О.М. Бондаренко, В.Ф. Заболотний, Г.О. Козлакова, О.А. Міщенко, О.П. Пінчук, О.В. Шестопал та інші.

Метою дослідження є вивчення сучасних аспектів використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі.

Виклад основного матеріалу. Інформатизація суспільства – це перспективний шлях до економічного, соціального та освітнього розвитку. Інформатизація освіти спрямовується на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп'ютерних методів навчання та тестування, що надає можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог.

Інформаційно-комунікаційне середовище – системно організована сукупність інформаційного, організаційного, методичного, технічного та програмного забезпечення, що сприяє виникненню й розвитку інформаційно-навчальної взаємодії між студентом, викладачем і засобами нових інформаційних технологій, а також формуванню пізнавальної активності студентів за умови наповнення окремих компонентів середовища предметним змістом певного навчального курсу.

Виникнення та розвиток інформаційного суспільства припускає широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті, що визначається багатьма чинниками.

По-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює передавання знань і накопиченого технологічного та соціального досвіду людства не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої.

По-друге, сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін. Це дає кожній людині можливість одержувати необхідні знання як сьогодні, так і в постіндустріальному суспільстві.

По-третє, активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником створення нової системи освіти, що відповідає вимогам інформаційного суспільства і процесу модернізації традиційної системи освіти [3].

В даний час у розвитку процесу інформатизації освіти виявляються наступні тенденції:

-         формування системи безперервної освіти як універсальної форми діяльності, спрямованої на постійний розвиток особистості протягом усього життя;

-         створення єдиного інформаційного освітнього простору;

-         активне впровадження нових засобів і методів навчання, орієнтованих на використання інформаційних технологій;

-         синтез засобів і методів традиційної та комп'ютерної освіти;

-         розвиток системи електронної освіти (e-learning) та технологій мобільного навчання(m-learning);

-         створення системи випереджаючої освіти [1].

Інформатизація суспільства  забезпечує: активне використання інтелектуального потенціалу, що постійно розширюється, сконцентрованого в друкованому фонді, науковому, виробничому та іншому видах діяльності його членів; інтеграцію інформаційних технологій з науковим, виробничим, ініціюючим розвитком усіх сфер суспільного виробництва, інтелектуалізацію трудової діяльності; високий рівень інформаційного обслуговування, доступність будь-якого члена суспільства до джерел достовірної інформації, візуалізацію представленої інформації, правдивість використаних даних.

Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:

-         використовувати у навчальному процесі здобутки новітніх інформаційних технологій;

-         удосконалювати навички самостійної роботи студентів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;

-         інтенсифікувати освіту, поліпшити засвоєння студентами знань зі спеціальних дисциплін, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим [2].

Інформаційні технології сприяють підвищенню мотивації до навчання, розвитку креативного мислення, дозволяють економити навчальний час; інтерактивність і мультимедійна наочність сприяє кращому представленню, і, відповідно, кращому засвоєнню інформації.

Інформаційно-комунікаційні технології не витісняють традиційні методи і прийоми, вони дозволяють наблизити методику навчання до вимог сьогодення. З цією метою здійснюється розширення використання в освітній галузі нових інформаційних освітніх технологій, які базуються на сучасній комп’ютерній базі, нових інтерактивних методах: комп’ютерні навчальні програми, технічні засоби навчання на базі аудіо-відеотехніки, дистанційні засоби навчання, телеконференції тощо.

Висновки. Актуальність інформаційних освітніх технологій зумовлена тим, що вони вдосконалюють систему освіти і роблять ефективнішим навчальний процес. Сьогодні найбільше розповсюдження отримали комп’ютерні навчальні програми, зокрема, комп’ютерні підручники, діагностично-тестові системи, лабораторні комплекси, експертні системи, бази даних, консультаційно-інформаційні системи, прикладні програми, які забезпечують обробку інформації.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Буровицька Ю. М. Інформаційно-комунікаційні технології у вищих навчальних закладах: алгоритм впровадження / Ю. М. Буровицька // [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=3144
  1. Іващук К.О. Інформаційно-комунікаційні технології – як сучасний засіб навчання в освіті / К.О.  Іващук // [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://klasnaocinka.com.ua/ru/user/ivashchukk/
  2. Савицька І.В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті / І.В.Савицька //- [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103