Інтернет-конференції НУБіП України, VIII МІЖНАРОДНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ МОЛОДИХ ВЧЕНИХ «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ЕКОНОМІКА, ТЕХНІКА, ОСВІТА»

Розмір шрифту: 
Особливості впровадження засобів ІКТ в інклюзивну освіту
Наталія Анатоліївна Симонова

Остання редакція: 12-11-2018

Тези доповіді


Питання розвитку держави на демократичних засадах неможливе без забезпечення права кожної особистості на рівний доступ до якісної освіти, зокрема це стосується дітей з особливими освітніми потребами. На даному етапі розвитку суспільства відбувається надзвичайна актуалізація ролі інформації та знання, що є провідними чинниками суспільного прогресу та добробуту. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) значно спрощує роботу у сфері освіти,  полегшує отримання знань, обмін досвідом, оцінювання знань [3, 5].

Перехід до інформаційного суспільства дозволяє забезпечити формування у молоді навичок самостійного, критичного, оперативного мислення, орієнтування та адаптації у інформаційно-насиченому просторі та висуває кардинально нові вимоги до змісту освіти, її розвитку на основі принципів безперервності, особистісної спрямованості, доступності.

Застосування інформаційно-комунікаційних технологій відкриває широкі можливості для підвищення якості освіти, а також її доступності для дітей з особливими потребами, сприяючи доступності інформації, обміну досвідом, повноцінній та плідній суспільній інтеграції на цій основі. Проблема використання засобів ІКТ для здійснення якісної інклюзивної освіти потребує ґрунтовного розгляду.

Питання впровадження ІКТ в освіту відображені в ряді нормативних документів, зокрема: Законі України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки», Указі Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», Наказі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Про затвердження плану заходів щодо виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно- комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року» тощо.

Зазначені нормативні документи відображають шляхи та основні особливості реалізації одного з найважливіших завдань інформаційного суспільства: всебічного забезпечення створення відкритого доступного навчального середовища. Метою нашої роботи є перспективи та особливості впровадження інформаційно-комунікаційних технологій на для забезпечення високої якості інклюзивної освіти.

Широке використання інформаційно-комунікаційних технологій відкриває широкі можливості для збільшення доступності освіти для всіх верств населення, а отже, забезпечує безумовні позитивні зміни у освіті дітей з особливими потребами. Адже підвищення рівня розвитку ІКТ сприяє вільному доступу до державних та міжнародних інформаційних ресурсів, сприяє швидкому розповсюдженню інновацій в галузі освіти, науки і культури, що в свою чергу значно розширює можливості для освітян та учнів, задовольняючи вільний доступ до освітніх, наукових та професійних даних і відомостей; а це у свою чергу покращує ефективність управління засобами навчання та сприяє інтеграції національних інформаційних освітніх систем у світову мережу [1, 2].

Основні напрямки використання ІКТ в інклюзивній освіті, на нашу думку, наступні:

- з метою часткової компенсації або навіть заміщення певних природних функцій, що дозволить людям з обмеженими природними можливостями максимально залучатись до процесів навчання, спілкування, обміну досвідом, надасть можливість адекватно оцінювати їх досягнення та за необхідності здійснювати корекцію [4];

- з комунікаційною метою у більш зручний спосіб, специфічний для кожного виду функціональної потреби, що забезпечить адекватний індивідуальний та диференційований підхід до кожного індивіда;

- з дидактичною метою, що дозволить сприяти особистісному розвитку людей з особливими освітніми потребами, дозволить якісно та максимально природно включити їх в освітнє й суспільне середовище.

Вказані напрямки застосування ІКТ зумовили потребу переосмислення традиційних підходів до навчання, забезпечення впровадження нових сучасних технологій [5]. Що у свою чергу вимагає використання нових педагогічних стратегій для роботи з дітьми з особливими навчальними потребами, ставши реальним інструментом упровадження інклюзивної освіти. Освітні ініціативи інклюзивного підходу з використанням ІКТ спрямовані на забезпечення індивідуальних потреб, підтримання природних здібностей кожної особистості.

У рамках концептуальної зміни в парадигмі освіти, що забезпечує формування здатності учнів до осмислення, пояснення та інтерпретації отриманих знань, діти залучаються до виконання завдань, що максимально пов’язані з реальними життєвими ситуаціями. Вказані умови допоможуть учням самостійно генерувати ідеї, обмінюватися інформацією, здійснювати аналіз отриманої інформації, адекватно сприймати та оцінювати думки та ідеї інших. Враховуючи вищезазначене, згідно нової освітньої парадигми з урахуванням адекватного впровадження засобів ІКТ в освітній процес, діти з особливими освітніми потребами одержують можливість стати  активними учасниками навчального процесу, здатних самостійно задовольняти власні пізнавальні інтереси й потреби.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Всемирный доклад об инвалидности [Електронний ресурс]. – Мальта : Всемирная организация здравоохранения, 2011. – 28 с. – Режим доступу : http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_ru.pdf
  2. Конвенція про права інвалідів (неофіційний переклад): Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 61/106, прийнята на шістдесят першій сесії ГА ООН [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.un.org.ua/files/conv_ukr.pdf
  3. Мехед Д. Б. Оцінювання навчальних досягнень студентів в умовах дистанційної освіти / Д. Б. Мехед, О. Б. Мехед // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Випуск 120. Серія : педагогічні науки : Збірник. – Чернігів : ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2014. -– С. 83 - 86.
  4. Мехед Д. Б. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації контролю і коригування навчальних досягнень студентів / Д. Б. Мехед, О. Б. Мехед, О М. Салтиков // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи.- Випуск 33. / за ред. В. П. Покася,  В.С. Толмачової. – Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012 – C. 91-95.
  5. Третяк О. П. Організація самостійної роботи студентів за допомогою хмарної технології збереження інформації (хмара Google) / О. П. Третяк, О. Б. Мехед, Н. В. Тюпіна // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – Київ-Вінниця, 2015. - №43. – С. 14 – 16.