Остання редакція: 12-05-2021
Тези доповіді
Анотація. Сучасний розвиток економіки значно підвищує вимоги до професійних якостей фахівця, що забезпечували б його конкурентоспроможність на ринку праці, успішність у професійній самореалізації і кар’єрі. На сучасному етапі ефективною вважається така освітня система, яка формує такий рівень професійної підготовки особистості, яка володіє не тільки знаннями і високими моральними якостями, але й вміє адекватно та професійно діяти у відповідній ситуації, застосовувати набуті знання на практиці та брати відповідальність за свої дії. Отже, головна мета освіти полягає у формуванні сукупності інтегрованих знань та вмінь компетентного фахівця, що відповідатиме вимогам замовників і роботодавців.
Процеси цифровізації економіки в світі та в Україні накладають додаткові вимоги до рівня цифрової компетентності у майбутніх економістів, що формується під час навчання в закладі вищої освіти.
При підготовці майбутніх економістів важливим питанням залишається розвиток у студентів тих вмінь і навичок, які необхідні йому, щоб стати висококонкурентним фахівцем.
Під час організації освітнього процесу підготовки бакалаврів спеціальності: 051 «Економіка» необхідно використовувати професійні сервіси та інструменти, що сприятимуть формуванню цифрової компетентності у майбутніх економістів.
Ключові слова: підготовка майбутніх фахівців з економіки; професійні цифрові сервіси.
1. ВСТУП
Перелік компетентностей, якими повинен оволодіти випускник під час навчання, визначаються стандартами вищої освіти за кожною спеціальністю. У законі України «Про вищу освіту» зазначено: «компетентність - динамічна комбінація знань, вмінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні вищої освіти» [1]. Розвиток компетентностей є метою освітніх програм, що базуються на стандартах вищої освіти. Для економістів (відповідно до стандарту вищої освіти підготовки студентів за спеціальністю 051 «Економіка» [2] визначено інтегральну, загальні та спеціальні (фахові, предметні) компетентності. Так, серед загальних компетентностей є використання інформаційних і комунікаційних технологій, а серед спеціальних (фахових) - здатність застосовувати комп’ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів. Крім того, аналізуючи стандарт вищої освіти підготовки студентів економічного профілю необхідно визначити професійні цифрові компетентності майбутніх економістів, які у комплексі із загальними та фаховими дадуть можливість сформувати ефективного сучасного фахівця, готового для швидкого опрацювання великої кількості економічних даних, оцінки ризиків та прогнозування на основі багатьох факторів. Всі фахові компетентності, якими має оволодіти майбутній економіст, передбачають застосування цифрових технологій.
Аналіз останніх досліджень і публікацій.
Застосування інформаційних систем, професійних сервісів, електронних ресурсів, середовищ для кооперації та колаборації дає можливість більш детально розуміти та застосовувати майбутніми економістами в реальних ситуаціях на підприємстві.
На даний час доступна велика кількість електронних сервісів, які надаються за допомогою електронних засобів та комунікаційних мереж, що створені з метою підвищення якості надання адміністративних послуг та зменшення корупційних ризиків.
Ознайомлення та використання відповідних професійних сервісів в навчальному процесі покращить навички майбутніх фахівців з економіки.
Вітчизняні науковці Т. Прийдак, Л. Яловега, О. Лега, Т. Мисник, С. Зоря [3] пропонують формування цифрової компетентності практикуючись у використанні різного програмного забезпечення не лише при вивченні інформатичних дисциплін, а й під час профільних, економічних дисциплін, виконуючи навчально-професійні завдання різного виду та складності. Н. Кононец та В. Балюк [4] зазначають, що для формування цифрової компетентності майбутніх економістів необхідне використання спеціальних блоків, які спрятимуть формуванню здатності студентів у межах вивчення дисципліни використовувати цифрові медіа й інфокомунікації, розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа та медіаконтенту, а також уміти ефективно здійснювати пошук та аналіз інформації, зокрема, у контексті вивчення спеціальних програмних додатків.
Метою публікації є представлення використання електронних сервісів які доцільно використовувати для формування цифрової компетентності у майбутніх економістів.
2. РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
Актуальним трендом розвитку сучасної економіки є цифровізація всіх її процесів. В Україні схвалено план заходів із реалізації Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства, основою якої є інформаційно-комунікаційні та цифрові технології, а рушійною силою – знання, вміння, навички. Формування та розвиток цифрових компетентностей у громадян сприяє економічному зростанню країни вцілому. Тому сучасний випускник має задовольняти вимоги потенційних роботодавців легко адаптуючись до соціальних та технологічних змін, застосовуючи набуті знання та вміння під час навчання. Тому необхідно адаптувати фахову підготовку майбутніх економістів під вимоги сьогодення.
Цифрова економіка базується на інформаційно-комунікаційних та цифрових технологіях. На початку 2018 р. Урядом схвалено Концепцію розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 рр. та затверджено План заходів щодо реалізації Концепції розвитку цифрової економіки й суспільства України на 2018–2020 рр. [5]. Осучаснене бачення цифровізації суспільства та економіки України було представлене у проекті «Цифровий порядок денний України 2020» («Digital Agenda for Ukraine 2020»).
Для підготовки майбутніх фахівців різних спеціальностей та освітніх програм в НУБіП України спроєктовано гібридне хмаро орієнтоване навчальне середовище. Таке середовище університету забезпечує підготовку студентів економічного спрямування не лише набором різних типів ресурсів (навчальний портал, МВОКи, фахові інтернет-ресурси), а і професійними сервісами (рис. 1)